måndag 14 maj 2012

Makrobilder

Hej, har märkt att makrobilder är mycket poppulära just nu, så jag tänkte bara visa hur jag redigerar olika makrobilder... 


Den med lilablommor är orginalbilden med den med rosa o mer färger är den redigerade. Det var inte mycket jag gjorde... det lär ni ju se...

steg 1
























Steg 2... öppna curves (kurvor)










steg 3... byt till A i rullgardinnen...^






steg 4... flytta efter pukterna en ruta så det ser ut som det gör på bilden... VA inte oroad av färgerna...!


steg 5... välj B i rullgardinnen... flytta efter högra en ruta... om resultatet blir konstigt så gör som du gjorde på steg 4 även på steg  5... anpassa reglagen efter din bild.




om du inte vet hur man sparar så gör du så här...












spara med iställningarna jag använder du kan ändra på metadata. min är inställt på copyright o contact info... bra läge...










spara med ett filnamn...



2 kommentarer:

  1. En fråga som kanske inte hör så mkt till det här inlägget, fotar du i RAW?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fotar alltid med JPG (JPEG) + RAW. Det blir mycket lättare att redigera bilder i Camera raw då.
      Plus att man tänker mer på att bilden ska bli bra först inte sen efter som att man kan kan max ta 226 bilder innan man måste tömma kortet. Man tjänar på det i längden.
      JPEG + RAW Fotar jag i.

      Radera