fredag 18 februari 2011

sammarbete är underbart!

Jag och Tanja brukar komma bra överens( inte när hon löper).

När promenaden börjar så är hon ganska dragig( vet ej varför) sen när jag på mint henne att gå lugnt ca 2-5 gånger med ett litet ryk kopplet så lugnar hon ner sig.
Då kan jag göra detta:
* låta henne gå utan koppel.
* först ska hon sitta ner, sen säger jag "stanna", sen går jag och gömmer mig och ropar "Kom då tjejen!" sen fortsätter vi att gå och upprepar det osv.osv.osv....
* jogga en liten bit stanna, gå en bit, och jogga igen för att se att hon lyssnar.
Efter övningarna så får hon godis och över flödigt med beröm!
Om hon gå ifrån mig så läger jag ett finger på hennes rygg eller rumpa eller tar i svansen i nödfall eller säger: Tanja stanna. med lugn och vänlig röst men som berättar att hon ska göra det jag säger.
jag ska troligt vis ska jag vara med hundar i helgen(inte Tanja tror jag). Undra om mina knep funkar på dom?

Mina mål med Tanja:
lyssna på mina kommandon direkt!
Gå lös till alba tross från min farmors gata.
ska kunna gå lös utan att bry sig om man möter folk och vara lugn när hon möter mindre barn.
även att kunna gå lös när katter, hundar och bilar är i närheten.

att gå lös med katt i närheten har gått bra än så länge. vill ni se hur jag tränar när jag är hos dom så får ni mejla så får ni dom på mejl inte på bloggen!

ha en trevlig helg!

//hundtjejen:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar