torsdag 3 mars 2011

i veckan.....

så har jag bland annat ridit, målat, läst, och tänkt igenom mina problem. På lördag så ska jag och Linnea vara hos farmor och hunden Tanja och katten Felix. Efter som att jag har tränat mycket tidigare så hoppas jag att hon inte har glömt det jag har lärt henne.
Alla tränar olika. Jag tex. säger: Tanja.... och andra säger: Nej. alla tränar olika så inget är rätt eller fel. jag säger ett och du säger något annat.
Ps: var inte stressad när du är ute och går. då blir hunden det och kommer att börja dra i kopplet och kommer att förstöra många promenader framöver!

1. var aldrig arg, besviken, eller irriterad med hunden.
2. var "vänlig och bestämd". (vissa säger att de inte tror på det. man det gör det. jag tränar alltid så annars skulle jag inte kommit så här långt)
3. belöna hunden när den tex. sitter fint på kommando vilket Tanja måste lära sig.
4. Ha Kul! Om du inte har kul tycker inte hunden det heller och promenaden blir en plåga för båda.
5. Ni måste anpassa er efter hur mycket ni har tränat och vilken nivå ni är på.
6. Visa inte upp att din hund kan gå lös när du är med en kompis. din kompis inte alls ha samma stämning som du och den tycker kanske att det är spännande och skickar ut massor av energi så hunden kommer att bli pigg och kommer inte kunna koncentrera sig.det vet jag för att jag tränade agillity och så kom två killar från klassen för att vara med min brorsa. men det gick kaputt när dom kom för att jag blev nervös och ivrig att visa upp vad jag kunde så det gick inte såbra efter som att hunden reagerade på min energi och inte koncentrerade sig på sin uppgift. endast vissa personer kan du tränna tillsammans med.
7. pröva mina tips när du får möjlighet.

det va allt för i dag.

//hundtjjejen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar